Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

DRUNK
lengte: 1u55
OSCAR beste buitenlandse film
ma 14 juni 20u00

Drama ElaN Filmavonden humor

Vier volwassen mannen wagen zich aan een experiment waarbij ze (té) diep in het glas kijken: dat is in het kort de premisse van Drunk. De Deense regisseur die op het filmfestival van Cannes met Festen (1998) de Dogma 95-beweging op gang trapte, is met deze uitgelezen mix van humor en ellende opnieuw in grote vorm. Het helpt ook wel dat de hoofdrol vertolkt wordt door de geweldige Mads Mikkelsen, die Vinterberg in 2012 door het geroddel van een kleine gemeenschap liet opjagen in Jagten (winnaar van de North Sea Port Publieksprijs op Film Fest Gent). Ook scenarist Tobias Lindholm werd aan boord gehesen.

Drunk gaat over Martin (Mikkelsen), ooit de pienterste leraar van de middelbare school, maar nu een uitgebluste man. Hij is nauwelijks aanwezig in de lessen – zo erg zelfs dat leerlingen en ouders willen ingrijpen – en zijn huwelijk loopt langzaamaan op de klippen. Tijdens een gezellige drink overtuigen zijn drie naaste collega’s de geheelonthouder om met hen mee te bingedrinken. Ze worden alsmaar geïntoxiceerder en de stoorzender van de groep Nikolaj (Magnus Millang) vertelt hen over een obscure filosoof die beweerde dat mensen niet met genoeg alcohol in hun bloed geboren zijn.

Bij wijze van experiment stelt hij voor dat ze allemaal doorheen de dag drinken om het “juiste” alcoholpercentage van vijf promille te handhaven. Die milde intoxicatie zorgt dat je meer openstaat voor dingen, creatiever bent en betere beslissingen neemt. Het experiment werpt initieel zijn vruchten af: Martin verbaast zijn vrouw Trine (Maria Bonnevie) met zijn herwonnen levenslust en ook de omgang met zijn studenten is minder stroef. Maar hoelang nog voordat de boel ontspoort?

Drunk is de twaalfde langspeler van Vinterberg, die zich met Festen en Jagten al een krak toonde in het schetsen van groepsdynamieken. Het resultaat is een luidruchtige én ontnuchterende tragikomedie over hoe mannen omgaan (of niet omgaan) met ouder worden. Het is tevens een intrigerende, vinnig geregisseerde studie over de – positieve en minder positieve – effecten van de drankcultuur op het dagelijkse leven.