Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Filmtip 11 ‘Honeyland’ exclusief te huur tijdens ‘Week van de bij’

Tijdens ‘Week van de bij’, van zo 31 mei tem 7 juni, gaat de documentaire ‘Honeyland’ van Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov een week lang in avant-première. ‘Honeyland’ stelt hedendaagse fundamentele vragen: hoe gaan wij om met de natuur en hoe kunnen wij toelaten dat winstbejag de wereld schaadt? Een kritische blik op ons kapitalistische systeem.

Slechts 1 week op ons online-programma. Huur hier deze film voor 48u.

Hatidze speurt duizelingwekkend steile bergflanken af op zoek naar bijenkolonies die zich verschanst hebben in de rotsen. Ze woont in een stenen huisje in Noord-Macedonië, samen met haar zieke moeder. Haar leven, haar passie en haar inkomen zijn de wilde bijen die ze met veel zorg, en volgens oude tradities teelt. “Neem de helft van de honing, en laat de andere helft voor de bijen” – is haar gouden regel. De honing verkoopt ze op een marktje op zo’n vier uur loopafstand. Tot op een dag een rumoerige familie arriveert met een oude caravan, zeven onhandelbare kinderen en een kudde koeien, de voorbode voor het naderende einde van Hatidze’s oude leven.

De zeer arme Turkse familie settelt zich naast hun huis en ziet onmiddellijk ook de opportuniteit om van de honingwinst te leven. Helaas is dat geen goede zaak voor de bijen. ‘Honeyland’ toont het broze evenwicht tussen mens en natuur in een visueel verbluffende, poëtische documentaire met als resultaat: een honingzoete indruk van bedreigde tradities.

Tamara Kotevska (1993) en Ljubomir Stefanov (1975) filmden drie jaar in het adembenemende gebergte van Noord-Macedonië, en keerden terug met een visueel verbluffende, poëtische documentaire over bedreigde tradities en het broze evenwicht tussen mens en natuur, die een honingzoete indruk achterlaat. Naast 8 internationale awards, bekroond met maar liefst drie prijzen en bedolven onder lovende kritieken op het vermaarde Sundance Festival.